fredag 16 augusti 2013

Förlossningsberättelse

Jag hade verkligen en riktigt bra förlossning med bästa belöningen!

Torsdagen den 2 maj, BF+4, Richard var hemma från jobbet för han var sjuk. Jag höll på att fixa lite i hemmet och när jag satte mig på toaletten för att kissa, så gick vattnet! Klockan var 14.40 och jag gick ner för att väcka Richard som sov på soffan. Ungefär 20 minuter senare började värkarna lite smått, jag var orolig att Richard inte skulle få vara med på förlossningen eftersom han var sjuk, så jag ringde mamma och berättade att det var igång och att hon skulle vara beredd i värsta fall. Värkarna blev tätare snabbt och jag ringde till förlossningen 15.30. Vi bestämde att jag skulle ringa tillbaka 19.30 och komma in för en undersökning om inte värkarna blev kraftigare innan dess. 18.30 insisterade Richard på att jag skulle ringa igen eftersom värkarna var täta och kraftiga, dock inte speciellt långa.. Vi var välkomna in, så vi packade ihop, matade katten och åkte iväg. Richard släppte av mig och parkerade bilen. Vi blev inskrivna 19.30, ungefär 5 timmar efter vattnet gått, och jag var nu öppen 3 cm.

Jag fick ett lugnt, mörkt och svalt rum. Då jag hade väldigt ont i ryggen blev jag rekommenderad en morfinspruta dom jag fick i ena skinkan och kort därefter släppte det onda i ryggen! Underbart!
Jag fick värkstimulerande dropp eftersom mina värkar var korta och täta. 21.30 var det skiftbyte på förlossningen och den nya barnmorskan gjorde en undersökning, nu var jag helt öppen (10cm).
 
Timmarna därefter kommer jag inte ihåg så mycket av, jag tyckte att det gick så fort, men värkarbetet stannade upp ett tag strax innan midnatt och 00.55 kom krystvärkarna igång. 22 minuter senare kom lilla Isabelle till världen! Världens mest underbara ögonblick, när jag fick hålla henne för fösta gången. Verkligen total lycka! Tänk att man kan älska någon sådär obeskrivligt mycket redan från första stund ❤ 

Moderkakan ville inte lossna och efter både dropp och tryck på magen och dragandes i navelsträngen och akupunkturnålar i lilltårna bar det iväg på operation och Isabelle fick mysa vidare hos sin pappa. Operationen gick snabbt och bra (35min) och ett par timmar på uppvaket flyttades jag ner till avdelning 44 och min lilla familj! Efter ytterligare ett par timmar gick vi till familje-BB där vi sov en natt innan vi åkte hem!

Älskar vår lilla tös så mycket att det svämmar över i hjärtat ibland!




Inga kommentarer: